کانال تلگرام
سامسونگ ایران

اینستاگرام
سامسونگ ایران
سبد خرید
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024
 
صفحه اصلی     درباره ما     تماس با ما     سام سرویس     قوانین و مقررات    
ورود به سایت عضویت
اخبار     جشنواره ها
 

مقایسه بین کابینت چوبی و MDF

برای کابينت آشپزخانه  MDFبهتر است يا چوب

مقايسه MDF و چوب :

 چرا اين روزها MDF پرطرفدارترين متريال براي ساخت کابينت آشپزخانه در ايران شده است؟

درباره ساخت کابينت آشپزخانه، MDF  در اين مقايسه برنده است. در هنگام مقايسه چوب و ام دي اف، به نظر مي رسد که چوب متريالي قوي و محکم باشد و ام دي اف جايگزيني ضعيف و ارزان براي آن. حقيقت اين است که هم چوب و هم ام دي اف، مزايا و معايبي دارند.

برخلاف اين باور عمومي، چوب هميشه بهترين انتخاب نيست و گاهي اوقات MDF خيلي بهتر است. براي صاحب خانه هايي که مي خواهند آشپزخانه خود را بازسازي کنند، دانستن تفاوت هاي ام دي اف و چوب بسيار ضروري است.

در اينجا با بررسي MDF و چوب، مزايا و معايب استفاده از آنها را برايتان شرح مي دهيم.

چوب طبيعي :

چوب متريالي است که بيشتر براي ساخت مبلمان مورد استفاده قرار مي گيرد. چوب متريالي کاملا طبيعي است در حالي که MDF که در اصطلاح به آن چوب مهندسي شده هم مي گويند، مخلوطي از چوب، ونيرها، الياف، رزين و چسب مي باشد.

مزاياي استفاده از چوب طبيعي:

استحکام و دوام :

 چوب استحکام زيادي دارد. اگر مي خواهيد جنسي داشته باشيد که مدت زمان زيادي برايتان کار کند، چوب بهترين انتخاب است. استحکام زياد چوب سبب شده که در سراسر دنيا براي ساخت خانه و پل ها از آن استفاده کنند. صد البته بسته به نوع چوب استحکام آن هم متفاوت است، براي مثال چوب بلوط مستحکم تر از چوب سرو است.

زيبا بودن:

 از لحاظ ظاهر، چوب زيبائي چشم گيري دارد. مبلمان هاي چوبي به نوع خود بي نظير هستند. اگر الويت شما براي انتخاب جنس، زيبائي آن است، چوب بهترين گزينه است و مدل کابينت شما را خاص مي کند. درست همانند مزيت استحکام و دوام، چوب هاي مختلف ظاهري متفاوت دارند، مثلا بلوط قرمز نسبت به بلوط سفيد استحکام بيشتري دارد اما زيبايي بلوط سفيد بيشتر است.

قابليت سفارشي سازي :

 زماني که مبل يا هر چيزي با چوب ساخته مي شود، شکل- رنگ و حتي روکش آن مي تواند سفارشي باشد.

تنوع :

 انواع زيادي از چوب با توجه به استحکام، قيمت و زيبايي وجود دارد.

معایب استفاده از چوب:

آسيب در برابر رطوبت :

چوب به دليل نداشتن روکش، در برابر آب مقاوم نيست. تنها چوب بلوط قرمز خاصيت مقاوم بودن در برابر رطوبت را دارد، پس توصيه مي شود براي محافظت از چوب، حتما آن را روکش کنيد.

ترک خوردگي و تاب برداشتن :

 چوب نسبت به رطوبت و تغييرات دمائي واکنش نشان داده، ترک ميخورد يا تاب برمي دارد.

آلودگي:

 چوب طبيعي خيلي بيشتر از MDF در معرض آفت زدگي قرار دارد. استفاده از چوب به خصوص در کابينت آشپزخانه، نياز به نگهداري زيادي دارد.

ام دي اف :

براي افرادي که مي خواهند جايگزين خوبي براي چوب داشته باشند، MDF بهترين گزينه است. ام دي اف در حقيقت يک نوع چوب مهندسي شده است. اسم کامل MDF تخته يا فيبر فشرده شده است (medium-density fiberboard). ام دي اف شامل پانل هاي نازک ساخته شده از الياف چوبي- رزين و موم مي باشد.

امروزه ام دي اف طرفدار زيادي پيدا کرده و اکثر صاحب خانه ها ترجيح مي دهند تا در آشپزخانه خود کابينت MDF داشته باشند. ام دي اف طرح ها و بافت هاي مختلفي دارد و سطح براق يا هاي گلاس آن طرفداران زيادي پيدا کرده است. همچنين تنوع رنگ ام دي اف بسيار زياد است. قبل از اينکه مزايا و معايب MDF را بازگو کنيم، بهتر است بدانيد که اين متريال بسته به چگالي، اندازه، نوع چسب، رطوبت، چوب و ضخامت انواع زيادي دارد. هر چه MDF ضخيم تر و متراکم تر باشد، قيمت آن گران تر است.

مزيت هاي استفاده از MDF:

ورق ام دي اف ترک نمي خورد و تاب برنمي دارد : اين متريال بر خلاف چوب طبيعي مي تواند در برابر تغييرات دمائي و رطوبت مقاومت زيادي داشته باشد. علاوه بر اين به دليل ساختار متراکم آن، MDF ترک نمي خورد.

طرح هاي سفارشي با MDF آسان تر از چوب انجام مي شوند.

برخي از ورق هاي MDF در برابر رطوبت مقاومت بسيار بالائي دارند و براي کابينت آشپزخانه مناسب هستند.

به نسبت چوب، ورق هاي MDF در اندازه هاي بزرگتري وجود دارند، پس استفاده از آن به صرفه تر است.

ورق هاي ام دي اف از چوب طبيعي ارزان تر هستند و مي توان گفت تقريبا همان کارايي و زيبائي را دارند.

معايب استفاده از MDF

برخي از ورق هاي ام دي اف به راحتي خش مي افتند و قابل تعمير هم نيستند، در صورتي که ورق چوب را به راحتي و با سمباده مي توان صاف کرد.

در برابر گرماي زياد مقاومت ندارد، پس نبايد براي ساخت مبلمان يا کابينت هاي فضاي بيروني خانه از آن استفاده شود.

نتيجه نهائي مقايسه MDF و چوب طبيعي:

به دليل مزايا و معايبي که گفته شد، هر دو، متريال خوبي هستند و نمي توان گفت کدام يک بهتر است. در برخي موارد يکي از ديگري بهتر است. اما به طور کلي، وقتي صحبت از آشپزخانه و کابينت آشپزخانه مي شود، با بررسي مطالب گفته شده، ام دي اف به دليل داشتن مزاياي بيشتر نسبت به چوب، ترجيح داده مي شود.

تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 6 تير 1396               تعداد مشاهده این مطلب : 1067 مرتبه
  آرشیو اخبار
برای کسب امتياز کليک کنيد
   
     
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد. طراحی سایت : ایران طراح